Vi vill beställa fler nycklar till vår lägenhet, hur gör vi?

  • Kontakta oss i Styrelsen för att få ett godkännande, sedan kan ni med fördel vända er till Bysmedens lås i Kista för detta.

 

Kan vi byta lås till vår lägenhet?

  • Ja det kan ni men ni måste använda er av föreningens låssystem som hanteras av Bysmeden lås i Kista. Detta för att låsen har ett serviceläge så att ni kan låta servicetekniker komma in i er lägenhet då ni inte är hemma.

 

Vi önskar fler taggar till vår lägenhet

  • Vänd er till styrelsen, styrelsen@linabergshojden.se.

 

Varför fungerar inte portkoden på natten

  • Vi har valt att avaktivera portkod på nätterna som en säkerhetsåtgärd. Taggen eller nyckeln fungerar under den tiden.

 

Hur går jag tillväga för att få namnet ändrat i trapphuset och på brevlådan?

  • Namnbyte sker av vår fastighetsskötare på ordinarie ronderingstid så gör en felanmälan och fastighetsskötaren kommer att ändra namnet inom några veckor.

 

Varifrån får man påsar till matavfall?

  • Styrelsen beställer regelbundet mer påsar och de förvaras i städrummet på bottenvåningen på Tomtebobarnens gata 6. Matavfallspåsar är avgiftsfria och det är bra både för miljön och föreningens ekonomi så sortera gärna men kom alltid ihåg att använda de bruna papperspåsarna.

 

Behöver vi ha bostadsrättstillägg till vår hemförsäkring?

  • Nej det hanteras av föreningens försäkring. Du behöver enbart ha vanlig hemförsäkring.

 

Behöver vi teckna eget elavtal för vår lägenhet?

  • Nej föreningen har ett gruppabonnemang för alla lägenheter, varje medlem faktureras via månadsavin.

 

Hur fungerar TV och bredband

  • TV och bredband hanteras av Ownit, www.ownit.se. För varje lägenhet ingår TV med basutbud. TV boxen och Tjänstefördelare tillhör lägenheten och ska lämnas om du flyttar.

 

Var gör jag av min cykel?

  • I källaren finns flera stora cykelrum, det finns ett cykelrum precis vid garageinfarten och det finns cykelställ utanför respektive port.

 

Var ställer jag min barnvagn?

  • I varje port finns det ett barnvagnsrum där du kommer in med din tagg.

 

Får jag ha barnvagnar och skor i trapphuset?

  • Nej det är inte ok på grund av att de är brännbara material som inte få finnas i utrymningsväg samt att det försvårar städning av trapphuset.

 

Jag önskar hyra en parkeringsplats, hur gör jag?

 

Finns det något återvinningsrum?

  • Ja, se trivselreglerna för mer information om vad som får slängas här.

 

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

  • All andrahandsuthyrning måste godkännas as styrelsen, utan godkännande kan styrelsen förklara bostadsrätten förverkad.

 

Jag har upptäckt ett fel i min bostad eller i huset i övrigt.

  • Föreningens dagliga drift och skötsel hanteras av Etcon som även hanterar felanmälningar från medlemmar, http://felanmalan.etcon.se.

 

Det finns några undantag till felanmälningarna:

    • Vitvaror. Kontakta Siemens direkt. (Eller annan leverantör om du bytt utrustning.)
    • Sopsug. Denna töms dagtid med jämna mellanrum men ibland blir den full. Är sopsugen full, vänta tills nästa dag efter kl. 10.00 så att dagens första tömning hinner ske. Ställ aldrig sopor på marken för det drar till sig råttor och ingen annan än du slänger dina sopor. Vid fel såsom stopp eller trasig lucka kontakta i första hand Etcon, annars direkt till Envac.
      http://www.envac.se/kontakta-envac-sverige/felanmalan_4
    • Hiss. Vid akut stopp använd larmknapp i hiss.
      Hissfel anmäls till Etcon så tar de vidare frågan med Kone hiss.
    • Akuta fel som om det rinner vatten, varmvattnet inte fungerar eller annat så kontakta fastighetsskötaren Etcon. Om jourmontören behöver rycka ut och felet är självförvållat så är du själv ansvarig och får betala utryckningsavgiften.
    • TV eller Bredband felanmäls till Ownit. 08-525 07 300, info@ownit.se eller via https://www.ownit.se/kundservice

Garantifel felanmäls till Skanska Nya Hem 020-310 310 alternativt maila nyahem.kundtjanst@skanska.se.